Low keyCc Geo Rrp QYyGFf 7 Nn K g
Low key (čte se: lou kí, tmavá tonalita, nízký klíč, nízká tónina) osvětlení je styl nasvícení fotografické nebo filmové scény, vyznačující se převahou tmavých tónů a vysokým kontrastem mezi světlem a stínem. Podobá se šerosvitu v malbě.
Obsah
- 1 Popis
- 2 Historie
- 3 Galerie
- 4 Literatura
- 5 Související články
- 6 Externí odkazy
Popis[editovat | editovat zdroj]
V tradiční černobílé fotografii se osvětlení skládá ze tří světel: hlavního, doplňkového (fill-in) a zadního. Hlavní světlo odhaluje kontury objektu, doplňkové prokresluje stíny a tím snižuje kontrast, zatímco zadní zdůrazňuje pozadí. Jako čtvrté může být použito ještě protisvětlo.
Vysoký kontrast činí snímky dramatičtější: zdůrazňuje jas slunce na poušti, lidské obličeje činí drsnější a starší, izoluje předměty od tmavšího okolí. U low key je toto žádoucí, proto se v něm doplňkové světlo používá zřídka. Poměr jasu světel a stínů zde dosahuje i 8:1, což je výrazně více než u osvětlení high key, kde se poměr může blížit 1:1.
Historie[editovat | editovat zdroj]
Metodu low key používal italský fotograf Alberto Terrile (* 1961). Celková atmosféra vzpoury proti pravidlům a touha experimentovat ho přivedla k realizaci série barevných portrétů metodou low key téměř monochromatických, ale s vyloženě červenými rty nebo modrýma očima. Orgány a obličeje jsou napěchované do jediného snímku, jako kdyby byl ponořen do vody nebo zabalen do akvária. Soubor Fluttuare (vzdouvat se, plavat, nadnášet se) je dobrým příkladem jeho raného stylu.
Galerie[editovat | editovat zdroj]
Adolf Zika: Guardian of souls, 2010
Adolf Zika: Dominatrix, 2010
Adolf Zika: In the shadow of light, low key, 2010
Barevné low key
Gürkan Sengün: Nina, 2011
Literatura[editovat | editovat zdroj]
- Jaroslav Šimek: Low-key, Fotografie magazín 10/2000, str. 28
Související články[editovat | editovat zdroj]
- Film noir
- Protisvětlo
- Světlo ve fotografii
- Šerosvit
Externí odkazy[editovat | editovat zdroj]
- Obrázky, zvuky či videa k tématu Low key ve Wikimedia Commons